Filosofia e critica sociale

Salvatore Muscolino

Abstract


In this paper I compare Wittgenstein’s and Adorno’s different post-metaphysical visions of philosophy. In my opinion, it is possible to find many analogies between their approaches regarding the importance of the analysis of concepts and the relation between philosophy and music. But, while Adorno’s theory is understandable just within the sort of philosophy of history traced in the famous Dialectical of Enlightenment, Wittgenstein is absolutely against such an approach. According to Adorno, negative dialectic is the only philosophical instrument useful to resist the universal tendency of domination of the Reason and his vision of language derives from that presupposition. By opposite, Wittgenstein believes that many “language games” exist and therefore our liberty depends on the possibility to use language in different ways. But the notion of “language games” presupposes that of “form of life” and therefore using language is a collective experience and not a monological one like in Adorno. This difference is the most important in order to understand why Adorno still believes in a positive role of philosophy while Wittgenstein not. More, according to Adorno, our liberty is also reachable thanks to that kind of music that stands opposite to social domination while Wittgenstein argues that we have to gain a contemplative perspective of the music in order to annul our suffering.        

Keywords


Wittgenstein; Adorno; philosophy; analysis of concept; negative dialectics; music;

Riferimenti bibliografici


ADORNO TH. W., Minima moralia, trad. it., Einaudi, Torino 1994.

ADORNO TH. W., Filosofia della musica moderna, trad. it., Einaudi, Torino 2002.

ADORNO TH. W., Dialettica negativa, trad. it., Einaudi, Torino 2004.

ADORNO TH. W., Mahler. Una fisiognomica musicale, trad. it., Einaudi, Torino 2005.

ADORNO TH. W., Terminologia filosofica, trad. it., Eianudi, Torino 2007.

ADORNO TH. W., Teoria estetica, trad. it., Einaudi, Torino 2009.

BAR-ELLI G., Wittgenstein on the Experience of Meaning and the Meaning of Music, in “Philosophical Investigations” 29(2006), pp. 217-249.

BENJAMIN W., Tesi di filosofia della storia, in W. BENJAMIN, Angelus Novus, trad. it., Einaudi, Torino 1962, pp. 75-86.

BOUVERESSE J., Wittgenstein: scienza etica estetica, trad. it., Laterza, Roma 1982.

CORTELLA L., Comunicare le cose. Adorno e il linguaggio, in M. RUGGENINI- G. L. PALTRINERI (a cura di), La comunicazione, Donzelli, Roma 2003, pp. 65-75.

DE ANGELIS W. J., Ludwig Wittgenstein –a cultural point of view: philosophy in the darkness of this time, Asghate 2007.

DEMMERLING CH., Sprache und Verdinglichung : Wittgenstein, Adorno: und das Projekt einer kritischen Theorie, Suhrkamp, Frankfurt 1994.

HABERMAS J., Teoria dell’agire comunicativo, trad. it., il Mulino, Bologna 1997.

HABERMAS J., Max Horkheimer: sull’evoluzione della sua opera, in J. HABERMAS, Testi filosofici e contesti storici, trad. it., Laterza, Roma-Bari 1993, pp. 95-114.

HACKER P. M. S., Wittgenstein’s Place in Twentieth-Century Analytic Philosophy, Blackwell 1996.

HONNETH A., La giustizia in esecuzione. L’«Introduzione» di Adorno alla Dialettica negativa, in A. HONNETH, Patologie della ragione. Storia e attualità della teoria critica, trad. it., Pensa Multimedia, Lecce 2012, pp. 109-125.

IGNESTI A., In lotta contro il linguaggio. Wittgenstein, Mahler e la distanza dal mondo nell’arte, in E. CALDAROLA – D. QUATTROCCHI – G. TOMASI (a cura di), Wittgenstein, l’estetica e le arti, Carocci, Roma 2013, pp. 201-225.

MARCUSE H., L’uomo a una dimensione, trad. it., Einaudi, Torino 1999.

MATASSI E., Musica, Guida, Napoli 2004.

MONK R., Wittgenstein. Il dovere del genio, trad. it., Milano, Bompiani 1991.

PLEASANTS N., Wittgenstein and the Idea of a Critical Social Theory, Routledge, London and New York 1999.

QUATTROCCHI D., Erinnerung e autenticità: l’arte nel pensiero di Wittgenstein dagli anni Trenta, in E. CALDAROLA – D. QUATTROCCHI – G. TOMASI (a cura di), Wittgenstein, l’estetica e le arti, Carocci, Roma 2013, pp. 63-83.

RORTY R., Wittgenstein, Heidegger e la reificazione del linguaggio, in Scritti filosofici, trad. it., Laterza, Roma-Bari 1993, pp. 71-91.

SCHNÄDELBACH H., Fare filosofia dopo Heidegger e Adorno, in L. CORTELLA – M. RUGGENINI – A. BELLAH (a cura di), Adorno e Heidegger. Soggettività, arte, esistenza, Donzelli, Roma 2003, pp. 183-203.

SEEL M., Conoscenza come riconoscimento. Una teoria normativa sull’uso dei concetti, in L. CORTELLA – M. RUGGENINI – A. BELLAH (a cura di), Adorno e Heidegger. Soggettività, arte, esistenza, Donzelli, Milano 2005, pp. 225-241.

STATEN H., Wittgenstein and Derrida, Blackwell, Oxford 1985.

VIOLANTE P., Il fantasma Adorno, in P. VIOLANTE, I Papillons di Brahms, Sellerio, Palermo 2009, pp.227-242.

WELLMER A., La dialettica moderno-postmoderno. La critica della ragione dopo Adorno, trad. it., Unicopli, Milano 1987.

WITTGENSTEIN L., Lezioni e conversazioni, trad. it., Adelphi, Milano 1967.

WITTGENSTEIN L., Pensieri diversi, trad. it., Adelphi, Milano 1980.

WITTGENSTEIN L., Ricerche filosofiche, trad. it., Einaudi, Torino 1999.

WITTGENSTEIN L., Movimenti del pensiero. Diari 1930-1932/1936-1937, trad. it., Quodlibet, Macerata 1999.

WOLIN R., The Frankfurt School Revisited and Other Essays on Politics and Society, Routledge, New York-London 2006.


Full Text: PDF

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


ISSN. 2281-1532

Licenza Creative Commons
intrasformazione by intrasformazione centro studi is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Unported License.

Google Scholar